Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2010-11-22 | Ostatnia aktualizacja: 2010-11-22
Prace nad bezpiecznymi ogniwami wodorowymi

Prace nad bezpiecznymi ogniwami wodorowymi
Jak poinformowała rzeczniczka Uniwersytetu Warszawskiego Anna Korzekwa, naukowcom z UW, współpracującym z Uniwersytetem Duisburg-Essen w Niemczech, udało się znaleźć związki chemiczne, które, po odpowiedniej modyfikacji, pozwolą wykorzystać powszechnie używany w przemyśle chemicznym borowodorek sodu, jako "magazyn wodoru".
Dzięki temu odkryciu możliwe jest, że niebawem w baku samochodu o napędzie wodorowym, zamiast czystego, gazowego wodoru znajdzie się proszek, z którego po podgrzaniu wydzielałyby się duże ilości wodoru, potrzebne do zasilania ogniw elektrycznych. Aby to było możliwe, potrzebny jest właściwy katalizator, czyli druga substancja, które umożliwi podgrzanemu borowodorkowi rozłożyć się, a tym samym "wypuścić" zawarty w nim wodór. Naukowcom udało się też sprawić, że dzieje się to w stosunkowo niskiej temperaturze.
"Stałe borowodorki najczęściej rozkładają się w bardzo wysokich temperaturach, rzędu 400 stopni Celsjusza. Nam udało się sprawić, że reakcja zachodzi już w temperaturze około 130-140 stopni Celsjusza, co jest bliższe realnym zastosowaniom technologicznym" - tłumaczył PAP jeden z naukowców pracujących nad odkryciem dr hab. Wojciech Grochala z Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego i Wydziału Chemii Uniwersytetu Warszawskiego.
Jak powiedział, naukowcy skupili się też na tym, aby katalizator był tańszy, niż przeważnie stosowane w różnych procesach chemicznych katalizatory zawierające kosztowne metale.
"Substancja, nad którą pracowaliśmy to borowodorek niklu skompleksowany cyklamem, czyli związkiem organicznym o specyficznej strukturze, składającym się z węgla, azotu i wodoru. Świadomie zrezygnowaliśmy z wykorzystania drogich metali i nasze układy działają w oparciu o tani i powszechnie dostępny nikiel" - podkreślił Grochala.
Zastosowanie nowych katalizatorów do pozyskiwania wodoru z ciał stałych powinno pomóc w upowszechnieniu zasilania wodorowego, bo pomoże przełamać barierę psychologiczną.
"Wielu ludzi będzie obawiało się wozić w samochodzie butlę ze sprężonym wodorem, chociaż nie ma dowodów na to, że jest to bardziej niebezpieczne, niż wożenie w baku benzyny. Gdyby jednak kierowca wiedział, że nie ma tej butli, a pojemnik wypełniony proszkiem, podobnym do proszku do prania, z którego jedynie +na żądanie+ wydziela się potrzebna ilość wodoru, to czułby się o wiele bezpieczniej" - powiedział Grochala.
(km)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- PAP – Nauka w Polsce

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Oddziaływanie na środowisko spalarni odpadów
Spalanie odpadów od lat budzi wiele kontrowersji oraz protestów społecznych. Protesty te, wystąpiły praktycznie we wszystkich krajach Europy, a...
-
Stal kotłowa 1.4923 / ST12T – niezawodność, która przetrwa ekstremalne warunki
Stal kotłowa 1.4923, znana szerzej jako ST12T, to materiał, który znajduje szerokie zastosowanie w przemyśle energetycznym i chemicznym. Jej...
-
-
-