Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2010-11-02 | Ostatnia aktualizacja: 2010-11-02
Polacy i Niemcy opracowują metodę bezpiecznego magazynowania wodoru
Badania naukowców z Uniwersytetu Warszawskiego dowodzą, że magazynowanie wodoru do zasilania urządzeń nie musi grozić wybuchem. Jak informuje PAP, badacze pracują nad nowymi katalizatorami, umożliwiającymi wydajne i bezpieczne pozyskiwanie wodoru z ciał stałych.
Jak poinformowała rzeczniczka Uniwersytetu Warszawskiego Anna Korzekwa, naukowcom z UW, przy współpracy z Uniwersytetem Duisburg-Essen w Niemczech, udało się znaleźć związki chemiczne, które po odpowiedniej modyfikacji pozwolą na wykorzystanie powszechnie używanego w przemyśle chemicznym borowodorku sodu jako "magazynu wodoru".
Dzięki temu odkryciu możliwe jest, że niebawem w baku samochodu o napędzie wodorowym, zamiast czystego, gazowego wodoru znajdzie się proszek, z którego po podgrzaniu wydzielałyby się duże ilości wodoru, potrzebne do zasilania ogniw elektrycznych. Aby to było możliwe, potrzebny jest właściwy katalizator, czyli druga substancja, które umożliwi podgrzanemu borowodorkowi rozłożyć się, a tym samym uwolnić zawarty w nim wodór. Naukowcom udało się też sprawić, że dzieje się to w stosunkowo niskiej temperaturze.
"Stałe borowodorki najczęściej rozkładają się w bardzo wysokich temperaturach, rzędu 400 stopni Celsjusza. Nam udało się sprawić, że reakcja zachodzi już w temperaturze około 130-140 stopni Celsjusza, co jest bliższe realnym zastosowaniom technologicznym" - tłumaczył PAP dr hab. Wojciech Grochala z Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego i Wydziału Chemii Uniwersytetu Warszawskiego, jeden z naukowców pracujących nad odkryciem.
Jak powiedział, naukowcy skupili się też na tym, aby katalizator był tańszy, niż przeważnie stosowane w różnych procesach chemicznych katalizatory zawierające kosztowne metale - rod, iryd czy platynę. "Substancja, nad którą pracowaliśmy to borowodorek niklu skompleksowany cyklamem, czyli związkiem organicznym o specyficznej strukturze, składającym się z węgla, azotu i wodoru. Świadomie zrezygnowaliśmy z wykorzystania drogich metali i nasze układy działają w oparciu o tani i powszechnie dostępny nikiel" - podkreślił Grochala.
Dodał, że opracowana przez badaczy substancja nie jest jeszcze katalizatorem o odpowiednich właściwościach, ale, jak ocenił, najważniejszy krok już został zrobiony, bo naukowcy poznali metodę tworzenia i modyfikowania tego typu związków chemicznych. Udoskonalenie katalizatora nie powinno więc być trudne.
Zastosowanie nowych katalizatorów do pozyskiwania wodoru z ciał stałych powinno, jego zdaniem, pomóc w upowszechnieniu zasilania wodorowego, bo pomoże przełamać barierę psychologiczną. "Wielu ludzi będzie obawiało się wozić w samochodzie butlę ze sprężonym wodorem, chociaż nie ma dowodów na to, że jest to bardziej niebezpieczne, niż wożenie w baku benzyny. Gdyby jednak kierowca wiedział, że nie ma tej butli, a pojemnik wypełniony proszkiem, podobnym do proszku do prania, z którego jedynie +na żądanie+ wydziela się potrzebna ilość wodoru, to czułby się o wiele bezpieczniej."
(bj)
Jak poinformowała rzeczniczka Uniwersytetu Warszawskiego Anna Korzekwa, naukowcom z UW, przy współpracy z Uniwersytetem Duisburg-Essen w Niemczech, udało się znaleźć związki chemiczne, które po odpowiedniej modyfikacji pozwolą na wykorzystanie powszechnie używanego w przemyśle chemicznym borowodorku sodu jako "magazynu wodoru".
Dzięki temu odkryciu możliwe jest, że niebawem w baku samochodu o napędzie wodorowym, zamiast czystego, gazowego wodoru znajdzie się proszek, z którego po podgrzaniu wydzielałyby się duże ilości wodoru, potrzebne do zasilania ogniw elektrycznych. Aby to było możliwe, potrzebny jest właściwy katalizator, czyli druga substancja, które umożliwi podgrzanemu borowodorkowi rozłożyć się, a tym samym uwolnić zawarty w nim wodór. Naukowcom udało się też sprawić, że dzieje się to w stosunkowo niskiej temperaturze.
"Stałe borowodorki najczęściej rozkładają się w bardzo wysokich temperaturach, rzędu 400 stopni Celsjusza. Nam udało się sprawić, że reakcja zachodzi już w temperaturze około 130-140 stopni Celsjusza, co jest bliższe realnym zastosowaniom technologicznym" - tłumaczył PAP dr hab. Wojciech Grochala z Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego i Wydziału Chemii Uniwersytetu Warszawskiego, jeden z naukowców pracujących nad odkryciem.
Jak powiedział, naukowcy skupili się też na tym, aby katalizator był tańszy, niż przeważnie stosowane w różnych procesach chemicznych katalizatory zawierające kosztowne metale - rod, iryd czy platynę. "Substancja, nad którą pracowaliśmy to borowodorek niklu skompleksowany cyklamem, czyli związkiem organicznym o specyficznej strukturze, składającym się z węgla, azotu i wodoru. Świadomie zrezygnowaliśmy z wykorzystania drogich metali i nasze układy działają w oparciu o tani i powszechnie dostępny nikiel" - podkreślił Grochala.
Dodał, że opracowana przez badaczy substancja nie jest jeszcze katalizatorem o odpowiednich właściwościach, ale, jak ocenił, najważniejszy krok już został zrobiony, bo naukowcy poznali metodę tworzenia i modyfikowania tego typu związków chemicznych. Udoskonalenie katalizatora nie powinno więc być trudne.
Zastosowanie nowych katalizatorów do pozyskiwania wodoru z ciał stałych powinno, jego zdaniem, pomóc w upowszechnieniu zasilania wodorowego, bo pomoże przełamać barierę psychologiczną. "Wielu ludzi będzie obawiało się wozić w samochodzie butlę ze sprężonym wodorem, chociaż nie ma dowodów na to, że jest to bardziej niebezpieczne, niż wożenie w baku benzyny. Gdyby jednak kierowca wiedział, że nie ma tej butli, a pojemnik wypełniony proszkiem, podobnym do proszku do prania, z którego jedynie +na żądanie+ wydziela się potrzebna ilość wodoru, to czułby się o wiele bezpieczniej."
(bj)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- PAP Nauka w Polsce

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Oddziaływanie na środowisko spalarni odpadów
Spalanie odpadów od lat budzi wiele kontrowersji oraz protestów społecznych. Protesty te, wystąpiły praktycznie we wszystkich krajach Europy, a...
-
Dlaczego powinniśmy monitorować urządzenia energetyczne?
Monitoring urządzeń energetycznych to nowoczesne rozwiązanie, pozwalające w pełni kontrolować pracę sieci i wszystkich tworzących ją...
-
-
-
-