Powrót do listy wiadomości Dodano: 2006-01-23  |  Ostatnia aktualizacja: 2006-01-23
Gazoport – duża inwestycja w polskim gazownictwie
Zgodnie z decyzją Premiera, na wybrzeżu powstanie terminal gazowy do transportu skroplonego gazu ziemnego z Norwegii lub bliskiego Wschodu. Koncepcja wstępna inwestycji zakłada, że poprzez gazoport do Polski ma docierać około 5 mld m3 gazu rocznie. Aktualnie trwają prace związane z wyłonieniem lokalizacji terminalu.

Najpoważniejszy inwestor - PGNiG, ogłosił w październiku 2005 przetarg na studium wykonalności terminalu gazowego LNG. Od tego czasu pomysł zyskał aprobatę władz, wyłoniły się również dwie potencjalne lokalizacje inwestycji, z których najbardziej znaczącymi są Gdańsk oraz Świnoujście.

Możliwa lokalizacja terminalu na terenie Świnoujścia wydaje się mieć wiele zalet, jednakże nie wykluczają one inwestycji w Porcie Gdańskim. W ubiegłym tygodniu grupa ekspercka powołana m.in przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. przedstawiła "Koncepcję lokalizacji gazoportu w Świnoujściu", zgodnie z którą port jest optymalnym miejscem na usytuowanie tego typu inwestycji. W niedalekim sąsiedztwie znajdują się dwaj najwięksi odbiorcy gazu - „Police” S.A. i Zespół Elektrowni Dolna Odra, co pozytywnie wpływa na ekonomię przedsięwzięcia. Port dysponuje 40 ha niezagospodarowanego terenu, dostępnego do wykorzystania na potrzeby terminalu, przeładowanie oraz składowanie paliw i gazu. Kwestia techniczna lokalizacji terminalu „na końcu rury” ma również wielu zwolenników, gdyż pozwala optymalnie wykorzystać zasoby krajowego systemu przesyłowego. Duże znaczenie mają również dobre warunki żeglugi portowej oraz najkrótsza droga z cieśnin Duńskich.

Port Gdański oferuje równie dobre warunki hydrotechniczne - łatwa nawigacja i naturalny basen głębokości 15m, umożliwiający obsługę dużych statków. Rozwinięta infrastruktura mogłaby wpłynąć korzystnie na koszty inwestycji. Podłączenie do Krajowego Systemu Gazowniczego wymagałoby zbudowania stosunkowo krótkiego - 32 kilometrowego, odcinka rurociągu (rejon Suchy Dąb-Pszczółki). Zgodnie z szacunkami całkowity koszt inwestycji, zakładając lokalizację w Porcie Gdańskim, wyniósłby około 300 mln dolarów.

Polska zużywa średnio 12,5-13 mld. m3 gazu rocznie, z tego 4,2-4,3 mld. m3 wydobywane jest w kraju, reszta importowana: 1,5-2 mld. m3 z krajów azjatyckich, 1 mld. m3 z Norwegii i Niemiec i aż 5,6-6,6 mld. m3 to gaz z Rosji. Głównym zadaniem gazoportu jest umożliwienie dywersyfikacji dostaw paliwa, czyli umożliwienie importu z wielu źródeł. Jeżeli uda się sprawnie rozstrzygnąć kwestię wyboru lokalizacji oraz inwestora, budowa powinna rozpocząć się na początku 2007 roku.

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
portalmorski.pl, port.szczecin.pl
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także