Rosnąca świadomość ekologiczna skłania konsumentów do wyboru produktów, które mają mniejszy wpływ na kwestie klimatyczne. Rozwiązania o wysokiej efektywności energetycznej są postrzegane jako bardziej ekologiczne, co przyciąga klientów, którzy chcą w efektywny sposób realizować politykę zrównoważonego rozwoju swojej organizacji.
Konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na zużycie energii wykorzystywanych przez nich urządzeń, ponieważ chcą zmniejszyć rachunki za prąd. W Polsce kwestia ta jest bardzo na czasie, bowiem z końcem czerwca tego roku przestała obowiązywać rządowa tarcza antykryzysowa, ustalająca maksymalne ceny prądu dla gospodarstw domowych oraz małych i średnich firm.
Uzasadnionym sposobem na ochronę przed podwyżkami jest gruntowna analiza zużycia energii, najlepiej połączona z – przynajmniej częściową – wymianą posiadanych urządzeń na sprzęt o wyższej klasie energetycznej.
Energooszczędność niejedno ma imię
Pomimo wyższych niekiedy kosztów początkowych urządzenia energooszczędne przynoszą lepszą stopę zwrotu w dłuższej perspektywie, biorąc pod uwagę oszczędności związane z mniejszym zużyciem energii i niższymi kosztami eksploatacji.
Na przykład w interesie właścicieli i operatorów nieruchomości leży podnoszenie klasy energetycznej budynków – choćby w kontekście unijnej dyrektywy w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (EPBD). Na mocy tej regulacji państwa Unii muszą ustalać minimalne wymagania w zakresie energooszczędności oraz prowadzić certyfikację budynków. Co więcej, znowelizowana ostatnio w ramach unijnej strategii Zielonego Ładu dyrektywa wprowadza wymóg zeroemisyjności dla wszystkich nowych budynków powstających po 2030 r.
Poprawa efektywności może być realizowana z jednej strony poprzez termomodernizację, z drugiej – modernizację instalacji elektrycznej i oświetlenia, stosowanie inteligentnych systemów zarządzania energią oraz wdrożenie osprzętu elektrycznego wydajnego energetycznie, wyprodukowanego w sposób ekologiczny.
Z myślą o zrównoważonym rozwoju domów i biur zostały zaprojektowane m.in. obudowy do aparatury modułowej Schneider Electric Easy9 EU. Do ich produkcji użyto materiałów ekologicznych, a zarazem trwałych i łatwych w konserwacji, takich jak polistyren pochodzący z recyklingu. Dzięki temu wydajność energetyczna takiego osprzętu jest nawet o 10 proc. wyższa od średniej rynkowej.
Ekologiczna certyfikacja
Schneider Electric konsekwentnie opracowuje i wprowadza do sprzedaży modele urządzeń, których wdrażanie ma wpływ na poprawę wskaźników zrównoważonego rozwoju i efektywności energetycznej. Przykładem może być system Acti9 Active, służący do aktywnego monitoringu
sieci elektrycznej i stanu podłączonych do niej urządzeń. Rozwiązanie zapewnia scentralizowany dostęp do informacji o działaniu instalacji elektrycznej oraz funkcje alarmowe, aktywowane w razie wykrycia przekroczenia parametrów w obwodach.
Firma wspiera też rozwój elektromobilności, oferując linię stacji ładowania samochodów elektrycznych EVlink. Obecnie w Polsce funkcjonuje łącznie 6 tys. stacji ładujących pojazdy z napędem elektrycznym. Szacuje się, że do 2050 roku aż 7 na 10 sprzedawanych w Polsce aut będzie miało napęd elektryczny, jednak bez dalszej rozbudowy infrastruktury i dostępności takich punktów będzie niezwykle trudno zachęcać Polaków do przesiadki na „elektryki".
Urządzenia EVlink są przeznaczone do stosowania zarówno w miejscach publicznych, jak i gospodarstwach domowych. Modele Schneider Charge, sprawdzą się przede wszystkim w zastosowaniach domowych, a stacje EVlink Pro AC na parkingach publicznych, firmowych czy hotelowych.
Energooszczędność się opłaca
Oferowanie produktów o parametrach ważnych z punktu widzenia zrównoważonego wpływu na środowisko opłaca się wszystkim: producentom, dystrybutorom i klientom.
– Warto pamiętać, że stosowanie rozwiązań energooszczędnych jest istotne w kontekście obowiązków sprawozdawczości niefinansowej, którym już dziś podlega część przedsiębiorstw, a który w najbliższych latach obejmie kolejne organizacje. Realne inwestycje w odpowiedni osprzęt i technologie to jeden z najprostszych sposobów wykazania, jak realizowane są cele ESG firmy. To także jedna z metod na długofalową optymalizację kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa – mówi Wojciech Świątek, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Schneider Electric.
Badania potwierdzają, że klienci są częściej skłonni do wyboru marek, które podkreślają zgodność swoich produktów z celami ESG. Przykładowo, jak wynika z analizy zachowań klientów, przeprowadzonej na podstawie pięcioletnich badań na rynku amerykańskim, skumulowana roczna stopa wzrostu sprzedaży takich dóbr była w latach 2018-2022 o 1,7 pkt. proc. wyższa niż sprzedaż tradycyjnych produktów. Z kolei z danych dostępnych w platformie badawczej GWI wynika, że 40 proc. polskich internautów jest skłonnych zapłacić więcej za produkt przyjazny środowisku.
- Dodał:
- Schneider Electric Polska
Czytaj także
-
Superwydajne i zrównoważone Budynki Przyszłości kluczowym elementem...
Budynki odpowiadają za niemal 1/3 całkowitej emisji dwutlenku węgla na świecie. Jak podkreślają eksperci Schneider Electric na łamach raportu Ku...
-
Producent pomp ciepła – z kim warto współpracować?
Pompy ciepła zyskują coraz większą popularność w Polsce i na świecie, jako efektywne, ekologiczne oraz oszczędne rozwiązanie grzewcze. ...