Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2005-11-14 | Ostatnia aktualizacja: 2005-11-14
Technologia produkcji paliwa wewnątrz samochodów

Technologia produkcji paliwa wewnątrz samochodów
W czasach stale rosnących cen paliw kopalnianych i zbliżającym się momencie wyczerpania ich zapasów, ludzie szukają paliw alternatywnych możliwych do zastosowania w branży motoryzacyjnej. Niedawno w izraelskim Instytucie Weizmanna opracowano technologię produkcji wodoru z czystego cynku przy wykorzystaniu energii słonecznej. Z kolei firma Engineuity, również z Izraela opracowała inną, równie innowacyjną technologię produkcji wodoru do zastosowań w samochodach. Jeden z założycieli firmy i jednocześnie były pracownik Instytutu Weizmanna - Amnon Yogev zaproponował metodę wytwarzania wodoru pod ciśnieniem w zamkniętym cyklu obiegowym, w którym czynnikiem roboczym jest wodór i para wodna. Metoda ta może być także użyteczna przy produkcji wodoru dla ogniw paliwowych i innych urządzeń wymagających wodoru i/lub pary wodnej.
W systemie opracowanym przez Yogeva będą wykorzystane magnez i aluminium w formie długich cewek. Tradycyjny zbiornik paliwa będzie zastąpiony swego rodzaju komorą spalań, która będzie rozdzielać czysty wodór od pary wodnej. Podstawowa idea działania mechanizmu jest stosunkowo prosta: końcówka metalowej cewki jest umieszczona w przedziale komory spalań gdzie znajduje się woda podgrzana do bardzo wysokiej temperatury. Atomy metalu wiążą się z tlenem z wody, tworząc tlenek metalu. W wyniku tej reakcji powstaje wolny wodór, który jest przesyłany do innej części komory spalań.
Stały produkt reakcji zachodzącej w komorze – tlenek metalu będzie zostawiany na stacjach paliw i następnie poddawany recyklingowi umożliwiającemu jego ponowne zastosowanie w przemyśle metalowym.
Tankowanie samochodu na stacjach będzie niezwykle proste: samochód będzie zawierał mechanizm zwijający cewkę metalu podczas jednoczesnego tankowania i składowania tlenku metalu pochodzącego z wcześniejszych reakcji.
Oprócz oczywistych zalet sytemu, takich jak niedrogi i szeroko rozpowszechniony typ paliwa jest jeszcze jedna, bardzo istotna, mianowicie wysoka wydajność produkcji wodoru w porównaniu z innymi rozwiązaniami tego typu. Przyczyną tego jest udoskonalony proces stosowania pary wodnej, który podnosi ogólny poziom wydajności. Yogev zapewnił że samochody z jego systemem będą mogły przebywać takie same dystanse pomiędzy kolejnymi tankowaniami jak tradycyjne samochody.
Jedyną ujemną stroną innowacyjnej technologii jest masa metalowych cewek. Do przebycia takich samych odległości co zwykłe auta, bez konieczności tankowania, potrzebna będzie cewka która waży trzykrotnie więcej niż tradycyjny zbiornik paliwa. Nie jest to jednak duża przeszkoda, gdyż podniesie masę całego samochodu jedynie o około 100 kg, co nie powinno znacząco wpłynąć na parametry wydajnościowe pojazdu.
Firma Engineuity szuka obecnie inwestora, który opracuje prototyp kompletnej wersji samochodu napędzanego nowym systemem. Yogev przewiduje że budowa takiego funkcjonalnego prototypu potrwa około 3 lat.
Cena samochodu z systemem zamkniętego cyklu obiegowego paliwa będzie niewiele większa od standardowych pojazdów, natomiast koszty jego użytkowania będą praktycznie takie same.
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- Phys Org

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Magazynowanie lub komplementarne wykorzystywanie energii elektrowni wiatrowych
W związku z problemem zmiennej siły wiatru rodzi się pokusa, aby energię uzyskaną w okresach wietrznych przechowywać do wykorzystania w okresach...
-
Co to jest audyt energetyczny i kiedy przyda się firmie?
autor: 1st footage Zagadnienie audytów energetycznych to w ostatnich latach gorący temat – i to z kilku powodów. Dlatego też warto wiedzi
-
-
-