
Na zakończonych 15 września Targach ENERGETAB przeprowadziliśmy krótką rozmowę z 361 wystawcami. Wyniki podobnych badań dla innych branż publikowaliśmy w ramach naszych bliźniaczych serwisów branżowych – dla sektora automatyki przemysłowej część I oraz część II oraz dla branży wodociągowo-kanalizacyjnej.
W ramach ankiety na targach ENERGETAB 2005 zadaliśmy wystawcom 3 pytania: o nastroje w firmie w drugiej połowie roku 2005, o najpopularniejsze narzędzia stosowane w marketingu, a także o sezonowość kontaktów handlowych w ich działalności.
Dobrym uzupełnieniem przeprowadzonych przez nas badań są wyniki ankiety przeprowadzonej wśród wystawców Targów przez jego organizatorów - ZIAD Bielsko S.A., które zostały nam udostępnione przez Dyrektora Ryszarda Migdalskiego. Za zgodą organizatorów prezentujemy je na zakończenie artykułu.
Sumaryczne dane z ankiet dowodzą, iż pierwsze półrocze tego roku skłaniało firmy do optymizmu. Na pytanie jak zapowiada się rok 2005 w stosunku do roku ubiegłego aż 76% firm odpowiedziało, że lepiej. Jedynie 5% respondentów uznało, iż bieżący rok wypada dla nich gorzej. Tak pozytywne nastroje obserwowaliśmy także w innych branżach, co wynika z ogólnie dobrej koniunktury w gospodarce.
Drugie pytanie dotyczyło stosowanych przez firmy narzędzi marketingu. Każda z firm biorąca udział w badaniu miała za zadanie uszeregować zaproponowane sposoby pozyskiwania klientów w kolejności od najbardziej skutecznego do najmniej skutecznego. W sposób niekwestionowany najbardziej cenionym sposobem uprawiania marketingu w branży jest bezpośredni kontakt z klientem (wizyta handlowa). Najczęściej na drugim i trzecim miejscu wskazywane są: udział w targach branżowych oraz Internet. Dość często wymieniano także organizację lub uczestnictwo w innych imprezach branżowych (seminariach, konferencjach, etc…). Przy analizie rozkładu odpowiedzi warto pamiętać, iż pytanie to zostało zadane uczestnikom targów i to podczas ich trwania – w konsekwencji jest to zatem grupa respondentów doceniająca to narzędzie marketingu.
Ostatnie z pytań dotyczyło sezonowości w działalności poszczególnych firm z branży. W pierwszym etapie firmy wskazywały czy w swojej działalności dostrzegają sezonowość. Ponad 2/3 respondentów potwierdziło, iż w ciągu roku stykają się z różnym stopniem zainteresowania swoją ofertą.
Tej grupie badanych postawiliśmy kolejne pytanie: Poprosiliśmy, aby wskazały dla każdego miesiąca, w skali od 5 do 1, intensywność kontaktów klientów z firmą (5 – bardzo duża ilość kontaktów, 4 – duża, 3 – średnia, 2 – kontakty sporadyczne, 1 – bardzo mało kontaktów)
Dla firm wystawiających się na targach ENERGETAB najpracowitsze miesiące w roku przypadają na okres od kwietnia do czerwca. Drugi szczyt przypada po zakończeniu okresu urlopowego – trwa od września i choć późniejsza tendencja wykazuje spadek – ożywiony ruch w branży utrzymuje się do końca roku. Sytuacja taka wynika z kalendarza zamówień u klientów i budżetowania (na to z kolei pewien wpływ ma system podatkowy i cykl roku obrachunkowego). Co do zasady początek roku i okres wakacyjny oznaczają pewną stagnację. Nie zawsze jednak – na co zwracano nam uwagę podczas indywidualnych rozmów – ma to odzwierciedlenie w obrotach firm. W wielu firmach przychody latem utrzymują się na przyzwoitym poziomie. Z sytuacją taką mieliśmy do czynienia także w pokrewnej branży automatyki przemysłowej.
Zatem przypadające na wrzesień Targi ENERGETAB można uznać za początek sezonu. To prawdziwie mocne uderzenie na jego otwarcie. W Bielsku firmy prezentują swoją ofertę i wchodzące w jej skład nowości, które wprowadzają na rynek w kolejnych miesiącach. W tym roku targi odnotowały kolejny rekord liczby wystawców i powierzchni ekspozycji o przeszło 15% w stosunku do roku ubiegłego. Można zatem postawić tezę, iż tendencja ta wzmacnia znaczenie bielskich targów jako silnego akcentu w kalendarzu branży energetycznej.
Dobrym uzupełnieniem powyższego materiału jest materiał przekazany nam przez Ryszarda Migdalskiego - Dyrektora ds. Targów i Szkoleń ZIAD Bielsko S.A. (organizatora Targów ENERGETAB). Organizatorzy Targów przeprowadzili anonimową ankietę wśród wystawców, na którą odpowiedziało 203 z ponad 500 wystawców. Wśród zadanych pytań, było także pytanie: „Proszę ocenić realizację oczekiwań uzasadniających celowość uczestniczenia jako wystawca w targach ENERGETAB”. Każdej z odpowiedzi ankietowany mógł przyporządkować punkty od 5 (bardzo dobra) do 1 (żadna).
Oto uzyskane wyniki:
a) promocja oferty firmy – średnio 4,1 pkt.
b) pozyskanie nowych zamówień – średnia 3,2 pkt.
c) poznanie nowych klientów – średnia 3,6 pkt.
d) kontakty z dotychczasowymi klientami – średnia 4,2 pkt.
e) prezentacja najnowszych produktów – średnia 4,0 pkt.
f) kształtowanie wizerunku firmy – średnia 4,1 pkt.
g) analizy rynku i konkurencji – średnia 3,6 pkt.
Panu Dyrektorowi Migdalskiemu dziękujemy za udostępnienie powyższych danych.
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- materiał własny

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Instalacja mokrego odsiarczania spalin w EL Rybnik
Rozmowa z Antonim Korusem - kierownikiem projektu budowy IMOS w Elektrowni „Rybnik” SA 14 sierpnia br. nastąpiło oddanie do eksploatacji...
-
Szukasz magazynu do wynajęcia?
Jakie są walory skorzystania z magazynu do wynajęcia? Wynajem magazynu - o czym pamiętać wynajmując powierzchnię magazynową? Jakie...
-
-
-
-
-